Sådan påvirker kaffe dit hår

Sundt hår og regelmæssig hårvækst er afhængig af en række faktorer, herunder vitaminer, mineraler og tilstedeværelsen af andre næringsstoffer. Medicin, gener, ernæringsmæssige mangler og underliggende sygdomme og lidelser kan alle have negativ indflydelse på dit hår. Koffein, et naturligt forekommende stof, der findes i flere anlæg, kan have en gavnlig effekt på dine hårsække – og være med til at fremme sundt hår.

 

Tilstanden af dit hår, samt længden på dit hår, bestemmes af sundheden i dine hårsække og din hårvækstcyklus. Hver hårsæk indeholder progenitorceller (læs mere om emnet her), der er i stand til at ”sammensætte” dit hår, samt til sidst at understøtte hårvæksten. Under forberedelsesfasen af hårvækst, begynder cellerne at fremstille et nyt hårskaft, som fortsætter med at vokse i resten af cyklussen. Efter en forudbestemt periode af hårvækst – som kan spænde fra dage til år, afhængig af typen af hårsækken – stagnere udviklingen og håret dør. Fejl i de fleste af faserne i cyklussen, kan være med til at skabe permanent hårlidelser.

Koffein (aka. kaffe) har evnen til at interagere med dine hårsække, hjælpe med at guide dine hårsækkes adfærd og regulere hårvæksten. En undersøgelse offentliggjort i “International Journal of Dermatology” i 2007 fandt, at tilstedeværelsen af koffein stimulerede hårsækkene samt gav øget hårvækst. Som følge heraf kan koffein bidrage til at genoprette hårvækst eller forhindre unormal hårtab. Der mangler dog flere undersøgelse på området for at bekræfte, hvad og hvor meget den egentlig effekt af kaffe/koffein er. Men som det ser ud nu, er der ikke fundet nogle negativ effekt ved indtagelse af normale mængder af kaffe.

Andre undersøgelser har også fremvist, at friskkværnet kaffebønner (hertil kan vi anbefale denne), kan havde en positiv effekt på humør og evnen til fysisk træning, hvilket har en direkte positiv effekt på hårvæksten.

Selvfølgelig er der også undersøgelser, som har fremvist negative effekter af indtagelsen af koffein i høje mængder. Disse har ofte omhandlet mænd, og har fremvist resultater i mod, at der kan forekomme ”delvis skaldethed”. Der har dog været problemer med flere af disse studier, så det kan være svært, at konkludere alt for meget ud fra disse studier.

 

Mange eksperter kan blive enige om, at kaffe i den rette mængde, kan have en positiv effekt på dit helbred. Men der er selvfølgelig en grænse for, hvor meget kaffe man egentlig burde indtage. De fleste forskere/artikler er enige om, at en mængde på 2-4 kopper om dagen, er et nogenlunde niveau. Der er dog også artikler som siger, at 4 kommer kaffe om dagen hver dag, på et tidspunkt vil have negative effekter. Læs mere omkring emnet hos sundhed.dk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *